15 osvědčených tipů pro dobrý eshop

15 osvědčených tipů pro dobrý eshop

Toužíte po vlastním eshopu nebo v tomto okamžiku už nějaký rozjíždíte? Existuje množství dostupných řešení, jak na to, přičemž svůj vlastní eshop můžete mít již během pár hodin či dnů. Není však eshop jako eshop.

15 tipů pro dobrý eshop

Jak vytvořit úspěšný internetový obchod? Z vlastní zkušenosti víme, že to chce čas a úsilí. Není to však nemožné. I proto jsme si pro vás připravili 15 tipů pro dobrý eshop.

1. Stanovte si reálné cíle

Na začátek je třeba si stanovit reálné cíle. Je přitom jedno, jestli plánujete dosáhnout konkrétní finanční cíle, nebo milník pro váš eshop. Důležité je, aby byly vaše cíle založené na logice, abyste si na ně vyčlenili dostatek času a zároveň, abyste si uměli výsledky porovnávat.

Vaše cíle by měly být:

  • Reálné
  • Konkrétní
  • Časově ohraničené
  • Měřitelné

Příkladem takového cíle může být tržba v hodnotě 150 000 CZK za měsíc červen 2020.

2. Poznejte potřeby svých zákazníků

Slyšeli jste už o personě a personalizaci? Je totiž jiné bavit se o cílové skupině a jiné o personě. Dobrý eshop by měl být nastaven tak, aby vyhovoval vašim zákazníkům. Je proto dobré vědět, jakou máte cílovou skupinu. Vytvořením person však dostanete mnohem konkrétnější data o vašich potenciálních zákaznících.

Uveďme si to na příkladu:

  • Cílová skupina – muži ve věku 25 až 50 let z Prahy, s průměrným výdělkem 30 000 až 50 000 CZK měsíčně.
  • Persona – David, 27 let, inženýr, Bratislava – Rača, strojař, výdělek 35 000 CZK měsíčně, svobodný, pravidelně se zajímá o váš sortiment, …

Persona představuje vašeho ideálního zákazníka. Aby byla persona kvalitní a měla úspěch, musí být postavena na reálných datech. Podle velikosti a pestrosti vaší cílové skupiny je vhodné mít jednu nebo i dvě či tři persony.

Využijte k sestavení person údaje poskytnuté od vašich zákazníků. Vyzkoušet můžete krátké dotazníky, přičemž pokud budou dobře formulované, úspěch je zaručen. Díky personalizaci dokážete váš eshop přizpůsobit svým zákazníkům a vytvořit tak pro ně poutavý a relevantní obsah.

Poznejte potřeby svých zákazníků

3. Vsaďte na co nejjednodušší navigaci 

Čím jednodušeji se bude dát ovládat váš eshop, tím lépe. Vhodné umístění vašich kategorií a jednotlivých položek je základem. Návštěvník eshopu by měl dokázat se pomocí pár kliknutí dostat k tomu, co hledá, a tak musí být kategorizace přehledná a jasná.

Pro případ, že člověk hned nenajde, co hledá, je vhodné mít na webu i hledáček, nejlépe v pravém horním rohu. V těchto věcech netřeba jít proti zaběhlým zvykům, protože si můžete jen pohoršit.

Obecné kategorie by měl návštěvník webu najít přímo na hlavní liště, přičemž by se měl následně umět prokliknout do konkrétních podkategorií. Pokud tedy máte obchod s oblečením, vhodnější je zařadit do hlavní lišty kategorie jako pánské oblečení, dámské oblečení a dětské oblečení. V podkategoriích by si následně vybrali, zda mají zájem o šaty, obleky, pyžama či oblečení na doma.

Poutavý web je zárukou úspěchu

Důležité však není jen rozhraní, ale celkový dojem z procházení. Upoutejte pozornost vašich zákazníků. Vše, co najdou na webu, od jednotlivých produktů až po články na blogu, by mělo být důvtipné, a to i vizuálně, i obsahem.

4. Buďte responzivní

Již v roce 2017 používala téměř polovina návštěvníků webových stránek na jejich prohlížení mobilní zařízení. Přibližně 50 % celosvětové návštěvnosti webů se uskutečňovalo přes mobilní telefony. A tato hodnota stoupá každým rokem.

I proto je v dnešní době vhodné mít responzivní web, který je přizpůsoben prohlížení na mobilu. Kromě toho si dejte pozor na rychlost načítání. Vaši zákazníci chtějí vše vyřídit rychle a jednoduše. Většina z nich nemá čas čekat na to, až se váš web načte.

Buďte responzivní

5. Optimalizujte svůj eshop

Pokud chcete, aby vás měly vyhledávače jako je Google rádi, je třeba, abyste měli správně nastavenou SEO optimalizaci. Jde o aktivity, díky kterým je váš eshop vyhledatelnější a zároveň důvěryhodnější.

SEO optimalizace se rozděluje na on-page a off-page SEO. Díky SEO on page optimalizujete obsah na webu podle klíčových slov. SEO off page je zase vhodný na tvorbu externích zpětných odkazů.

6. Vytvořte si vlastní fotografie produktů

Nejen lidé, ale i vyhledávače mají rádi nové věci. Odlište se od konkurence a vytvořte si vlastní fotografie či videa svých produktů. Vlastníte eshop s dětským oblečením? Dejte na něj fotografie reálných dětí v reálných situacích. Oblečení na figuríně či volně položené na bílém pozadí nikoho nezaujme. Lidé chtějí vědět, jak to ve skutečnosti vypadá. Chtějí mít lepší představu o tom, co prodáváte.

7. Vyberte si oblíbené platební brány

Nechte platit zákazníky způsobem, který znají. Vytvořte jednoduché možnosti platby, nejlépe jedním klikem a faktury zasílejte emailem. Dejte jim najevo, že v případě registrace máte pro ně mnoho výhod, přičemž jednou z nich je i ukládání faktur na jeden účet. Ty si následně v případě ztráty mohou kdykoliv jednoduše vyhledat.

Rovněž, co se týče fakturace, dnes již existuje několik nástrojů, jak vložit do faktury například QR kód. Čeká zákazník na fakturu, aby ji mohl zaplatit? Pošlete mu fakturu, kterou jednoduše naskenuje a zaplatí. Čím více jim tento proces zjednodušíte, tím raději se k vám budou vracet.

Vyberte si oblíbené platební brány

8. Nezapomeňte na dopravu

I doprava je v případě eshopů více než důležitá. Udělejte si průzkum a zjistěte, jaký typ dopravy vaši zákazníci upřednostňují. Možností je mnoho, ale neměly by být příliš drahé, zejména co se týče kurýrů.

Výbornou volbou je doprava zdarma při nákupu nad určitou částku. Lidé jsou v takovém případě náchylnější k tomu, nakoupit více.

9. Vytvořte stránku s nejčastějšími otázkami – FAQ

Vaše webová stránka by měla obsahovat i podstránku s nejčastějšími otázkami, tzv. FAQ. Jde o odpovědi na nejčastější otázky vašich zákazníků, které jsou mířené obvykle na proces nákupu, zboží, možnosti dopravy a reklamace. Vyřiďte je přes tyto odpovědi i na GDPR, případně na své obchodní podmínky.

10. Vytvořte přehledné obchodní podmínky a GDPR

Váš internetový obchod musí mít ze zákona i své vlastní obchodní podmínky. Je to důležité nejen pro zákazníka, ale i pro vás. Předtím, než zákazník uskuteční nákup, musí mít možnost dostat se k obchodním podmínkám a přečíst si je. Nejlepší je umístit odkaz na stránku s obchodními podmínkami do procesu registrace a do nákupního procesu tak, aby si je následně dokázal přečíst a aby mohl označit, že je s nimi seznámen.

Nejlepší je nechat si vytvořit obchodní podmínky a GDPR na míru odborníky. Ti nejlépe vědí, co všechno musejí tyto dokumenty obsahovat a umí je vytvořit přesně podle vašich požadavků.

11.  Vsaďte na kvalitní zákaznický servis

Důležitým aspektem úspěšného eshopu je i kvalitní zákaznická podpora. Mějte na stránce viditelný odkaz na podstránku s kontaktními informacemi. Výborné je, pokud jich máte několik, tedy i telefonní kontakt, i email, případně online chat. Čím dříve dokážete reagovat na podněty vašich zákazníků, tím lépe.

12.  Vytvořte si harmonogram

Vytvořte si časový plán, který budete následně dodržovat. Přidávejte obsah na svůj eshop ve stejném období, pokud máte rozjetý email marketing, posílejte emaily v přesně stanovených časových horizontech. Čím více budete konzistentní, tím lépe budete na zákazníky působit.

Tvořte jedinečný obsah

13.  Tvořte jedinečný obsah

Budujte obsah, který zaujme. Vytvořte jedinečnou podstránku, v níž se dozvědí o vašich plánech, ambicích a celkově o vaší firmě. Vsaďte na originální a konzistentní přístup. Ať už jde o tvorbu článků na blog, PR článků pro linkbuilding či popisy produktů, vše by spolu mělo ladit.

Vaši klienti musí vědět už z hlavní stránky, kdo jste a co jim nabízíte. Veškeré informace by měly být srozumitelné, snadno dostupné a měly by mít vypovídající hodnotu. Správně nastavený content marketing vám může neuvěřitelně pomoci.

14.  Vytvořte lákavý věrnostní program

Díky lákavému věrnostnímu programu dokážete vašemu eshopu pomoci udržet si své zákazníky. Zvyšujete tím počet opakovaných nákupů, což je koneckonců rozhodně snadnější, než shánět neustále nové zákazníky.

Využijte maximum z toho, co máte a vytvářejte si se svými zákazníky vztah. Pomocí různých nástrojů a aplikací jim můžete posílat kódy na speciální slevy a bonusy, díky kterým ušetří.

Výborné je aplikovat tyto slevy i při odchodech z eshopu s plným nákupním košíkem. Dnes už se dá opravdu ledacos, třeba jen chtít a věnovat tomu trochu času.

Vytvořte lákavý věrnostní program

15.  Získávejte zpětnou vazbu na váš eshop i produkty

Důležitým prvkem pro dobrý eshop je i neustále získávání zpětné vazby. Většina lidí se při nákupu orientuje nejen podle ceny, ale zejména podle recenzí, a to nejen na konkrétní produkty, ale i na samotný eshop.

Na získávání zpětné vazby zkuste například email marketing. Připomeňte se svým zákazníkům pár dní po nákupu a poproste je o recenzi na produkt a na své služby. Tyto recenze následně můžete dát na svůj web a využít tak spokojenost svých klientů na další reklamu.

Rada na závěr? Budujte si značku.

Budování značky je pro úspěch v podnikání velmi důležité. Aby byl váš eshop úspěšný, je třeba, aby o něm lidé věděli, aby si ho pamatovali. Není to však jen o sloganu, logu či designu. Všechny výše zmíněné rady budují vaši značku a vaši důvěryhodnost.

Digitální prodej produktů a služeb není jednoduchý, ale stojí za to. Pokud byste měli jakékoliv dotazy, případně byste potřebovali pomoci v oblasti eCommerce, neváhejte se na nás obrátit.

 

Foto: Freepik

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Získejte aktualizace a učte se od nejlepších

Mohlo by vás zajímat

Hlavní trendy v sociálních sítích
Sociální sítě

Hlavní trendy v sociálních sítích

Sociální sítě se hýbou neustále nějakým směrem, ale nikdo přesně neví, jak to bude vypadat za týden, natož za rok či dva. Dokážeme však zjistit,