Co je branding a jak vám může pomoci?

Co je branding a jak vám může pomoci?

O brandingu se hovoří v souvislosti s propagací brandu, tedy značky. Jde o jakousi identifikaci a objasnění určité nabídky nebo služby na trhu a její rozpoznání v konkurenčním prostředí. Pojďme se tedy blíže podívat na to, co všechno obnáší, zda a jak vám může ve vašem byznysu pomoci.

O brandingu

Kolem samotné značky a její propagace je hodně zmatku. Co je vlastně značka? Je to jen logo firmy, typ písma či barevná paleta, se kterou pracují? Značku bychom mohli definovat jako celkovou identitu vaší firmy. Samotný branding už je pak o tom, aby se o vaší značce dozvědělo co nejvíce lidí a aby, když ji někde spatřili, si vás s ní spojovali. Pojďme si to ale objasnit trochu podrobněji.

Co je to značka?

V minulosti představovala značka jen označení produktu či firmy jako takové. Jednoduše, když jste ji někde zahlédli, věděli jste, co máte očekávat. Dnes už to ale není pouze o označení vašich produktů a služeb. Dnes je to celkově o identitě vaší firmy a o její reprezentaci. Značkou tak chápeme nejen logo, jeho barvu či typ písma, ale celkovou prezentaci společnosti. Zjednodušeně, co nabízíte a jakou máte pověst.

Marketing značky = branding

Marketing značky = branding

Přejděme nyní k samotnému brandingu. Takzvaný marketing značky, jak bychom ho mohli nazvat, zdůrazňuje vaši značku. Propojuje vaši firemní identitu a hodnoty vaší společnosti s publikem a vašimi potenciálními zákazníky. Jde o jakousi komunikaci, spojení mezi službami či produkty, které nabízíte a vašimi zákazníky.

 

Branding tedy není jen o tom, umístit vaše logo či obchodní jméno na co nejvíce míst. Jde o dlouhodobé budování značky, které vám přinese očekávané prodeje.

Důležitost rozvoje brandingu

To, jak je branding důležitý, se často přehlíží. Proč? Protože si to vyžaduje svůj čas. V tomto případě jde o to, efektivně se nezaměřovat pouze na krátkodobé cíle. Důležité je zaměřit svou pozornost na dlouhodobé cíle, které mají mnohem větší vliv na celé podnikání, a tedy i budování značky.

Jak vám může branding pomoci

Pokud bychom měli branding pojmenovat nějak přesněji, jde o marketing brandu. Brand je pojmenování pro to, kým jste a marketing zas pro to, jakým způsobem si budujete povědomí o vaší společnosti.

 

Je to strategie, která zahrnuje vaše taktické cíle do budoucna, a to jak krátkodobé, tak zejména ty dlouhodobé. A v čem všem vám může pomoci?

 

  • Upřesníte si základní principy, hodnoty a poslání společnosti.
  • Specifikujete důvod, proč nabízíte své služby či produkty.
  • Zacílíte na to, co vás dělá jedinečnými.
  • Vybudujete si dobré jméno a budete rozpoznatelní.
  • Stanete se důvěryhodnými.
  • Vaše služby a výrobky budou mít větší hodnotu.

Příklad výborného brandingu

Vezměte si značku Apple. Jde o společnost, která se dostala do povědomí lidí jako inovátor v technologickém průmyslu. Jejich branding je zaměřen na kvalitu produktu a neustálé inovování svých technologií.

 

 

Tím, že neustále dokazují, jaké výjimečné vlastnosti mají jejich produkty, poukazují na jedinečnost nejen konkrétních produktů, ale i celkově své značky. A právě na tomto příkladu je vidět, jak se dá pomocí brandingu zvýšit povědomí o vaší společnosti a vaší nabídce.

Branding vs. marketing

Branding vs. marketing

Mnoho lidí nevidí mezi brandingem a marketingem rozdíl. Následně však jen přicházejí o výše zmíněné benefity. Ten rozdíl tam totiž opravdu je, a to dost důležitý.

 

Při marketingu jde o to, ovlivnit potenciální zákazníky tak, aby si koupili váš produkt či službu. Branding je oproti němu spíše strategie, díky které budou zákazníci upřednostňovat právě váš produkt či službu před konkurencí.

 

Branding je hodnota, díky které jsou ochotni zaplatit i více. Takže zjednodušeně, marketing je reklama, díky níž se dostane váš produkt k zákazníkům, zatímco branding z vašeho produktu udělá něco, díky čemuž budou váš produkt vyhledávat.

Branding jako označení pro firemní identitu?

Branding a firemní identita toho mají opravdu mnoho společného. Souvisejí spolu a navzájem se doplňují, ale nejsou stejným. Rozdíl mezi brandingem a firemní identitou spočívá v tom, že při firemní identitě jde o to, jak na první pohled působíte na zákazníka.

 

Při brandingu jde spíše o emoce, se kterými si vás zákazník spojuje. Jde o celkovou důvěru ve vaši značku. O spojení mezi vaší značkou a zákazníkem, díky kterému se příště rád vrátí. Protože to, co nabízíte, může nabízet dalších X firem, ale právě vaše značka vás dělá jedinečnými.

TOP značky na světě:

  • Apple
  • Google
  • Microsoft
  • Amazon
  • Facebook
  • Coca-Cola
  • Samsung
  • Disney
  • Toyota
  • McDonald a další

 

(Zdroj: Forbes, 2019)

Tipy, jak na úspěšný branding

Tipy, jak na úspěšný branding

Samozřejmě nebudeme o brandingu pouze teoretizovat. Dáme si rovnou i pár tipů, jak na úspěšný branding vaší firmy. A pokud vám následující rady budou připadat jako nerealizovatelné, případně na ně prostě nemáte čas, nechte to na nás. Vytvoříme značku, která vás jasně definuje a bude reprezentovat vaše podnikání. Přečtěte si více na naší podstránce o grafickém designu.

Vytvořte vizi vaší společnosti

Čím se chcete proslavit? Když někde uvidí vaše logo či budou o vás slyšet, co si mají představit jako první? V první řadě je třeba odpovědět si na tyto otázky. Podle toho, jaká je vize vaší společnosti, následně dokážete nasměrovat vaši další strategii a posunout se vpřed.

Identifikujte vaše cílové publikum

Při každé marketingové strategii je důležité znát své cílové publikum. Pokud byste ho totiž neznali, vaše snaha a úsilí by mohly vyjít nazmar. Tak, jak jsme psali i v minulém článku o významu online marketingové strategie, důležitým faktorem, který musíte znát, je definice osobnosti vašeho zákazníka.

 

Pokud totiž budete vědět, jak přemýšlí váš zákazník, budete tomu moci přizpůsobit celou strategii a s ní i tone of voice vaší společnosti.

Určete si váš tone of voice

 

V rámci vaší firemní komunikace je důležité zachovávat si určitý tone of voice, tedy tón, jakým komunikujete se svými zákazníky. Vhodným nastavením vašeho tone of voice budete nejen budovat svou značku, ale i svou důvěryhodnost. Kromě toho se jím můžete odlišit od konkurence a zaujmout své potenciální zákazníky.

Určete si váš tone of voice

Vsaďte na emoce

Branding úspěšné značky Coca-Cola je založen na pozitivních emocích. Právě emoce jsou klíčem k úspěchu, co tato firma rozhodně ví. V tomto případě je však třeba být opatrný, protože nevhodnou emocí můžete společnosti spíše ublížit. I proto je v každém případě nutné znát vaše cílové publikum a tomu přizpůsobit nejen tone of voice, ale i emoce, které chcete v lidech zanechat.

Ani dobrý branding nezachrání nekvalitní produkt

Netřeba zapomínat, že kromě samotného brandingu a kvalitního marketingu je třeba udržovat si i kvalitu. Špatná kvalita totiž negativně ovlivňuje vnímání značky vašimi zákazníky. A teď nemyslíme jen kvalitu přímo vašich výrobků či služeb, ale celkovou kvalitu vaší komunikace a vašeho byznysu.

 

Protože pokud k sobě chcete přitáhnout nové zákazníky a zároveň si vybudovat spokojenou a vracející se klientelu, potřebujete se věnovat každému aspektu vašeho podnikání. Proto je důležité zaměřit se nejen na zmíněný marketing, ale i branding vaší společnosti.

 

Zdroj foto: Freepic, Unsplash

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Získejte aktualizace a učte se od nejlepších

Mohlo by vás zajímat

Hlavní trendy v sociálních sítích
Sociální sítě

Hlavní trendy v sociálních sítích

Sociální sítě se hýbou neustále nějakým směrem, ale nikdo přesně neví, jak to bude vypadat za týden, natož za rok či dva. Dokážeme však zjistit,