Email marketing: 10 rad, jak vytvořit poutavý newsletter

Email marketing: 10 rad, jak vytvořit poutavý newsletter

Email marketing patří mezi důležitou formu komunikace. Mnoho podnikatelů a firem už zjistilo, že při jeho správném používání dokáže opravdu pomoci.

Monitoring z roku 2018 ukázal, že až 59 % obchodníků vidí jako svou největší návratnost investic právě email marketing. Každá emailová adresa, kterou získáte, má pro vás peněžní hodnotu. Email marketing je jedna z klíčových oblastí pro růst vašeho podnikání.

Otázkou v tomto případě tedy není, zda vám umí pomoci, ale jak docílit, abyste jím zákazníka upoutali a aby vás nepovažoval za spam.

10 tipů pro tvorbu poutavého a úspěšného newsletteru

Ohledně email marketingu existuje množství odborných publikací. V tomto článku se podíváme na to, jak docílit, aby váš newsletter pro zákazníky zaujal a podpořil je v rozhodování o nákupu vašich produktů či služeb.

1. Vytvářejte ho přes speciální email marketingové programy

Na tvorbu a rozesílání newsletterů používejte speciální aplikace, jako je například MailChimp, SendGrid, Benchmark a množství dalších. Při výběru vhodného programu vám může pomoci článek o deseti nejlepších email marketingových nástrojích.

Díky těmto programům máte přehled o svých emailových kontaktech a dokážete jim nárazově posílat maily podle toho, jak si je nastavíte. Kromě editoru obsahují také množství pokročilejších funkcí, za které si ale ve většině případů musíte připlatit.

Mnoho těchto programů je na začátku zdarma, což vám dává výhodu v tom, naučit se s nimi pracovat a zároveň zjistit, zda vám vyhovují.

Výhoda email marketingových aplikací:

  • Sběr emailových kontaktů.
  • Editor pro tvorbu newsletterů.
  • Hromadné a plánované odesílání emailů.
  • Sledování statistik o doručení, zhlédnutí emailu a míře prokliku.
Vytvářejte ho přes speciální email marketingové programy

2. Ujasněte si cíl emailu a řiďte se jím

Předtím, než začnete svým emailovým kontaktům rozesílat hromadné zprávy, je dobré si ujasnit, co je vaším cílem. Chcete jim poslat dotazník spokojenosti? Potřebujete posílit prodej konkrétních produktů nebo služeb? Nebo jim chcete představit zajímavé novinky na trhu?

Moderní email marketing si zakládá na jednoduchosti a výstižnosti. Nikdo vám nebude číst dlouhé emaily. Při každém newsletteru se zaměřte na konkrétní myšlenku. Na cíl, který chcete dosáhnout. Když se toho budete držet, vaše newslettery budou konkrétní a úspěšné.

3. Zaměřte se na předmět zprávy

Při tvorbě emailu je velmi důležité zaměřit se na předmět zprávy. Ten totiž rozhoduje o tom, zda si ho váš zákazník otevře, nebo ne. Můžete mít jakkoli dobrý obsah, ale pokud vám na něj nikdo neklikne, dělali jste ho zbytečně.

Na to, aby si váš email otevřelo co nejvíce lidí, je potřebujete v první řadě zaujmout. Samotným předmětem zprávy je třeba motivovat lidi k tomu, aby o email projevili zájem a následně ho otevřeli. Nejlepší možnost je samozřejmě ta, že se k vám přes něj rovnou prokliknou na vaši webovou stránku a nakoupí.

TIP: Zkuste vytvořit předmět zprávy formou otázky. Lidé jsou přirozeně zvědaví. Pokud máte obchod s elektronikou a cílem vašeho mailu je prodej notebooků, zkuste do předmětu zprávy napsat například „Jaké značky notebooků patří mezi ty nejkvalitnější?“. V samotném mailu si mohou najít tip na zajímavý článek na vašem blogu a zároveň odkazy na pár notebooků, na které se budou moci hned prokliknout.

Zaměřte se na předmět zprávy

4. Přizpůsobte obsah potřebám svých klientů

Texty v newsletteru je nejlépe členit tak, jak píšete blogy. Nikomu se nechce číst dlouhé odstavce, ve kterých se člověk pouze ztrácí. Dokonce už mnoho uživatelů je pořádně ani nečte. Zaujmou je obrázky a k nim pouze krátké a výstižné popisy, díky kterým jim sdělíte vše potřebné.

Svůj obsah přizpůsobte i své cílové skupině. Pokud oslovujete pouze zákaznice ženského pohlaví, mluvte k nim jejich jazykem. Snažte se je zaujmout tím, po čem touží a co jim můžete nabídnout. Jinak mluvte k rodinám s dětmi v případě, že jim nabízíte látkové pleny a jinak zase k mladým lidem, které by měl zaujmout nový hudební klip.

5. Zaujměte poutavou grafikou

Zejména v případě, že propagujete nějaký produkt, řekne vašim zákazníkům grafika mnohem více než slova. Při tvorbě newsletterů máte mnoho možností, jak zaujmout. Můžete tam přidávat obrázky, gify, ale také videa.

S grafikou je třeba být opatrný, ale dá se s ní vyhrát tak, abyste lidi oslovili a zvýšili tak své šance na prodej. Nevíte si rady jak na to? Navrhneme vám originální grafiku, kterou můžete zakomponovat i do svých emailů.

Zaujměte poutavou grafikou

6. Nezapomínejte na call to action prvky

Všichni dobře víme, že pokud nezaujmu uživatele hned na první pokus, těžko se k emailu ještě někdy vrátí. Další radou, jak vytvořit poutavý newsletter, je zvýraznit důležité informace a přidat call to action prvky.

Nejen členění, ale i provedení textu má své kouzlo. Podstatné věci je třeba zdůraznit, zvětšit písmo, případně jej jinak odlišit od ostatního textu. Rovněž je důležité mít v mailu tlačítka jako „mám zájem“, „koupit“ a podobně. Tyto call-to-action prvky jsou v samotném textu vždy už samy o sobě dost výrazné a čtenáře nabádají k tomu, aby na ně klikl.

7. Odkazy přidávejte na atraktivní vstupní stránky

Nejen samotný newsletter musí být tip-top. Pokud již uživatel rozklikl nějaký váš odkaz, například ve formě call to action prvku, musí se dostat na stránky, které ho budou nabádat k dalším krokům.

Co tím myslíme? V tomto případě jde o to, aby odkazy povzbuzovaly lidi k vykonání jedné konkrétní akce. Ať už jde o nákup výrobku, služby nebo o vyplnění formuláře, stránky na které odkazujete, musí být také atraktivní a účelové.

Odkazy přidávejte na atraktivní vstupní stránky

3. Podstata patičky newsletteru

Další radu, kterou vám dáme, je nezapomínat na footer, tedy patičku emailu. Proč? Obsahuje totiž mnoho informací, díky kterým jim dáte na vědomí, kdo jste. Kromě toho by měl email obsahovat odkaz na odhlášení se z odběru newsletterů a odkaz na ochranu osobních údajů.

Co všechno je ještě vhodné vložit do patičky emailu:

  • Odkazy na vaše sociální sítě.
  • Vaše kontaktní údaje.
  • Tlačítko pro sdílení obsahu.

9. Otestuje několik variant

Abyste co nejlépe zjistili, jaký předmět emailu na vaše zákazníky funguje, zkuste si otestovat několik variant. Podle míry přečtení mailu a jeho následného prokliku na vaši webovou stránku či eshop zjistíte, jakým směrem se máte ubírat.

TIP: Vytvořte 2 až 3 různé názvy pro stejný obsah mailu a pošlete jejich části do vaší emailové databáze. Později pouze vyhodnotíte výsledky a podle nich zjistíte, který název je zaujal nejvíce. Díky tomu budete příště vědět, co na vaše zákazníky zabírá a počty úspěšných newsletterů se budou jen zvyšovat.

Co všechno je ještě vhodné testovat?

  • Čas odesílání – jak reagují v konkrétním čase.
  • Call-to-action prvky – míra prokliku, jak reagují na různá umístění, barvu tlačítka či jeho text.
  • Design – jaké rozmístění jednotlivých prvků je zaujme a osloví.
  • Vstupní stránky – které stránky mají nejvyšší míru prokliku.

Potřebujeme prostě sledovat, zda jsme naše cíle splnili, nebo musíme obsah emailů ještě doladit.

Zpětná vazba jako cenný pomocník

Zpětná vazba jako cenný pomocník

Zpětná vazba může být opravdu užitečným pomocníkem, a to nejen při tvorbě článků, stránky, ale vlastně všeho. I když se vám váš návrh zamlouvá a myslíte si, že lépe to už nejde, stále zde může být něco, co prohlížíte.

I proto je vhodné mít u sebe někoho, kdo si váš návrh podívá a vyjádří se k němu. Více očí může přinést na celý obsah emailu nový pohled a v konečném důsledku ho tak ještě vylepšíte. Někdy stačí pouze změna barvy, jiné rozložení grafiky nebo mírně pozměnění názvu předmětu zprávy a jde to najednou mnohem lépe.

Několik rad na závěr

Na závěr jsme si připravili ještě několik rad, a to zejména co se týče samotného názvu předmětu. Přece jen je to jeden z nejhlavnějších prvků. Tam začíná boj o pozornost čtenáře.

Na co se tedy ještě zaměřit při tvorbě předmětu newsletteru?

  • Měl by být krátký, výstižný a poutavý.
  • Vyvarujte se caps locku a vykřičníku, aby to neznělo příliš nuceně.
  • Používejte čísla, protože opravdu fungují.
  • Inspirujte se emaily, které vás zaujaly.
  • Pokud víte jména svých uživatelů, použijte je.

 

Doufáme, že i díky těmto tipům a vaší kreativitě zaujmete vaše potenciální zákazníky a využijete tak email marketing co nejvíce. Pokud víte o tipech, které jsme nezmínili, budeme rádi, pokud se o ně s ostatními podělíte.

 

Zdroj foto: Freepik

Konzultace

Rezervujte si marketingovou konzultaci s naším specialistou.

Více k přezkoumání

Jak vytvořit úspěšnou reklamu na YouTube?

Jak vytvořit úspěšnou reklamu na YouTube?

Hledáte způsoby, jak dostat vaši značku do povědomí lidí, případně získat více konverzí? Za pozornost rozhodně stojí reklama na YouTube. Ta přináší široké možnosti a