Aktuální situace ovlivnila online trh, a to s sebou přináší nové výzvy. Ti z vás, kteří se dosud ve svém podnikání nevěnovali elektronickému obchodování, by nyní určitě měli začít. Co je vlastně eCommerce a jaké jsou aktuální trendy v této oblasti?
Co je eCommerce
Pod názvem eCommerce, jinak e-commerce, e-komerce či elektronické obchodování, se ukrývá online prodávání a nakupování produktů a služeb. Za poslední léta se tento typ prodeje natolik rozšířil, že online nakupuje již přes 40 % uživatelů internetu. Chcete se i vy přizpůsobit a začít, obnovit nebo rozšířit své online podnikání? Přinášíme vám aktuální trendy v eCommerce pro tento rok.
Aktuální trendy v eCommerce pro tento rok
Způsob, jakým lidé nakupují, se mění. Rovněž se tomu přizpůsobuje i internetový obchod, který neustále přináší nové změny. Nechcete se v tom ztratit? Hledáte inspiraci v oblasti eCommerce? Máme pro vás hned několik nápadů na zlepšení či rozšíření vašeho online podnikání právě v tomto roce.
Responzivní web a rychlé načítání jsou samozřejmostí
Věděli jste, že přibližně 50 % celosvětové návštěvnosti webových stránek se uskutečňuje přes mobilní zařízení? Přibližně tuto hodnotu si drží již od začátku roku 2017, přičemž například koncem roku 2019 činila návštěvnost internetu přes mobilní zařízení téměř 53 %.
Pokud v dnešní době nemáte responzivní web a tudíž není přizpůsoben prohlížení na mobilu, přicházíte o návštěvnost, klienty a konec konců i o tržby.
TIP: Chtěli byste vědět, jaké procento vaší návštěvnosti pochází z mobilních zařízení? Velmi jednoduše si to zkontrolujete v Google Analytics. Po nastavení požadovaného rozmezí času přejdete na Publikum → Mobil → Přehled. Mělo by vám to poskytnout docela podrobný přehled nejen o tom, přes jaké zařízení vás zákazníci navštěvují, ale také o tom, jaká je s vaší stránkou následná interakce.
Rovněž je si třeba dávat pozor na rychlost načítání. Načítá se vám web příliš dlouho?, je třeba to napravit. Vaši zákazníci chtějí přijít na váš eshop pomocí pár jednoduchých kliknutí a najít, co hledají a ještě rychleji si to chtějí objednat.
Očekávání lidí se v tomto případě neustále zvyšují, a proto je s nimi třeba držet krok. Studie totiž poukazují na to, že pokud se vám bude stránka načítat déle než 3 sekundy, opustí vás přes 53 % návštěvníků.
SMS vs. emaily
Asi je každému známo, že lidé tráví na telefonech velmi mnoho času. Pokud ho zrovna nepoužívají, mají ho ve své blízkosti. Víceméně novým konceptem, se kterým jste se již mohli setkat, je komunikace se zákazníky prostřednictvím textových zpráv.
Kombinace email kampaní s SMS marketingem může mít dokonce až několikanásobný účinek. Většina textových zpráv je totiž přečtena pouze do tří minut, přičemž přibližně 34 % z těch, kteří dostali SMS upozornění, stránku i skutečně navštíví. Ve srovnání s 20 % otevíráním emailů je to opravdu pozoruhodné.
Výhody personalizace
Lidé jsou přímo zahlceni emaily, každou chvíli jim někdo volá s novou nabídkou a rovněž v SMS schránce nacházejí nové a nové zprávy od různých společností.
Vynikne jen ten, kdo využije údaje poskytnuté od svých zákazníků, přičemž jim přizpůsobí svou celkovou komunikaci. Díky personalizaci a jejím následném využití v marketingu vytvoříte relevantní a poutavý obsah.
Bezproblémové propojení eshopu s kamennou prodejnou
Vlastníte eshop a máte i kamennou prodejnu? Nebo máte kamennou prodejnu a chtěli byste začít prodávat i online? Dalším důležitým krokem, který je třeba minimálně zvážit, je propojení kamenné prodejny a eshopu.
Mnoho offline nákupů se totiž děje až po rozsáhlém online průzkumu zákazníků. Pokud něco potřebují, jednoduše si přes internet najdou nejlepší možnou alternativu a následně jdou přímo do konkrétní kamenné prodejny.
Co si představit pod pojmem propojení
Abyste propojili svůj eshop s kamennou prodejnou co nejlépe, je nezbytné, abyste zajistili:
- Konzistentnost cen.
- Vyzvednutí produktů z eshopu přímo na prodejně.
- Bezplatné vrácení zboží v kamenném obchodě.
Extra služby
Lidé jsou už zvyklí na vyšší standard. Všechno chtějí vyřídit jednoduše a online. Díky pár klikům si objednají zboží. Přijde jim mail o vyřizování objednávky, následně další o její vyřízení a odeslání na výdejní místo či kurýrovi. Další den přijde SMS zpráva od kurýra o přibližném termínu doručení a hle, zboží je u svého majitele.
Určitě znáte i eshopy, které dělají vrácení či výměnu zboží nejenže bezplatně, ale navíc pro něj dokonce pošlou kurýra. Vy si tak zboží vyzkoušíte a v případě, že vám nebude sedět, jednoduše kontaktujete jejich zákaznickou linku a oni pro něj pošlou kurýra. V případě výměny vám dokonce rovnou zboží vymění.
Při takových speciálních službách se zvyšuje nejen spokojenost zákazníka, ale i číslo opětovných nákupů. Protože pokud bude opět něco potřebovat, co myslíte, bude hledat nový eshop, nebo se vrátí k tomu, se kterým byl nadmíru spokojen?
Více možností plateb a snadnější ovládání
Umožněte zákazníkům zaplatit způsobem, který je jim pohodlný a který znají. Vytvořte jednoduché možnosti platby, nejlépe jedním klikem. Faktury zasílejte emailem a zároveň je ukládejte na zákaznický účet, aby si je v případě ztráty mohli kdykoliv opět jednoduše vyhledat.
Z vlastní zkušenosti víme, že pokud již zákazník za něco platí, chce to udělat co nejrychleji. V dnešní době se stále najdou eshopy, které vám po objednání zboží či služeb pošlou nepřehlednou fakturu. Z ní musíte následně vyčíst důležité údaje, jít do internetového bankovnictví a manuálně data zadat, abyste zaplatili.
A přitom dnes již existuje několik nástrojů, jak vložit do faktury například QR kód. Pokud tedy zákazník nechce platit přes online bankovnictví, přijde mu faktura, kterou jednoduše naskenuje a zaplatí. Těch možností je opravdu hodně. Čím více jim to usnadníte, tím raději se k vám budou vracet.
Transparentnost cen – žádné skryté poplatky
Všimli jste si vyšší míry odchodů na konci nákupního cyklu? Jedním z hlavních důvodů mohou být skryté poplatky či drahá doprava. V tomto případě je důležitá transparentnost cen již na samém začátku nákupu.
Vaši zákazníci by měli vědět už po prvním procházení eshopu, co mohou čekat. Pokud vám budou i přesto odcházet, využijte možnost slev na dopravě, případně dopravu zdarma při nákupu nad určitou částku.
Možnost financování při větších nákupech
Ani toto není žádná novinka, ale mnoho větších eshopů ji stále nenabízí. V případě, že prodáváte finančně náročnější položky, například elektroniku, je vhodné nabídnout svým zákazníkům možnost financování na splátky.
Existuje přitom několik možností, které můžete zákazníkům nabídnout. Výborné je zařadit těchto možností nejdříve více a po pár měsících si zpětně přepočítat, která možnost je pro zákazníky lákavá a kterou nejvíce využívají.
Důležitost recenzí a doporučení
Přišel vám už někdy po online nákupu email, kde se vás ptali na vaši spokojenost? Firmy, které to dělají, jsou již nyní o krok vpřed. Většina lidí se totiž při nákupu orientuje nejen podle ceny, ale zejména podle recenzí. A teď nemyslíme jen recenze konkrétních produktů, ale zejména recenze na samotný eshop.
Zejména, pokud eshop ještě neznají, snaží se o něm zjistit co nejvíce informací. Jak byli lidé se zbožím spokojeni? Přišlo v pořádku? Za jakou dobu ho měli doma? Jak museli postupovat v případě reklamací?
Možná ani netušíte, co všechno si o vás chtějí zjistit dříve, než u vás nakoupí. A právě v tomto vám může pomoci email marketing. Připomeňte se svým zákazníkům týden-dva po nákupu a poproste je o recenzi. Neptejte se však pouze na zkušenost s produktem, ale také na své služby. Tyto recenze pak můžete dát na svůj web, aby měli další lidé možnost zjistit si o vás co nejvíce přímo na webové stránce a nemuseli odcházet jinam.
AR jako rozšířená realita a video
Do popředí se dostává i výborný způsob na prezentaci vašich produktů. Jelikož tuto novou technologii zatím využívá jen málo eshopů, umí vás snadno odlišit od konkurence a zároveň zvýší důvěryhodnost vašeho obchodu.
Výborným řešením, jak přiblížit produkty zákazníkům, je i tvorba videí. Vhodným příkladem je americká značka Burrow, která efektivně využila video na tvorbu krátkých reklamních videí na hlavní stránce, ale také na lepší prezentaci svých sedaček.
Hlasové vyhledávání
Mnoho společností předpovídá, že do pár let bude mít více než polovina domácností hlasových asistentů. Někteří mají ve svých domovech již nyní Alex či Google asistenta. A jelikož se tomuto trendu daří stále více, je vhodné začít tomu přizpůsobovat i své podnikání.
Úkolem hlasového asistenta je zjednodušit chod domácnosti. Rovněž se ale může použít i pro pohodlnější nakupování. V tomto případě je proto vhodné zapojit do eshopů řešení podporující hlasové vyhledávání.
Podpora sociálních hodnot a environmentálního úsilí
Spotřebitelé si stále častěji vybírají společnosti, které se zaměřují na udržitelnost a sociální hodnoty. Je to výborný krok, kterému by se podle nás měli věnovat všichni. Zaujmout postoj k životnímu prostředí má nejen dopad na naši planetu, ale také na náš život.
Zajímavostí však je, že zákazníci se stále častěji orientují i tímto směrem. V případě, že svou společnost nezapojujete uvedeným způsobem, ale vaše konkurence ano, vyberou si pravděpodobně je. I proto je zapojení do činností na podporu charitativních organizací či využívání obnovitelných zdrojů výborným krokem.
Reklama přes Google Ads
Jako poslední si vzpomeneme jednu z marketingových novinek minulého roku na trhu, a to Google Performance Max. Tato služba spojuje dvě platformy, a to Google Ads a Google Merchant Center. Dokážete si přes ně nastavit nákupní kampaně, jejich rozpočet či cenové nabídky a na základě získaných přehledů si můžete dělat případné optimalizace kampaní.
Zvažte všechny možnosti – význam pro eCommerce
Možností, jak zlepšit své online podnikání, je mnohem více. Poukázali jsme na důležité trendy, které se opravdu vyplatí následovat. Ne každý trend je však vhodný pro každý typ podnikání. Některé mohou mít pro vás obrovskou přidanou hodnotu, zatímco jiné by jen zbytečně zatížily váš rozpočet.
Jak si tedy vybrat ty správné?
- Sledujte aktuální zprávy o trendech, výzkumy a publikace ovlivňující vaše podnikání.
- Pravidelně analyzujte a vyhodnocujte chování vašich zákazníků.
- Získejte od vašich klientů zpětnou vazbu. Čím podrobnější, tím lépe.
- Sledujte svou konkurenci.
Věříme, že využijete dané trendy ve svůj prospěch a posunete své podnikání tím správným směrem. Zároveň se už teď těšíme na to, jaké novinky v oblasti eCommerce přijdou v dalších měsících.
Foto: Freepik